mandag 25. februar 2008

Ja, jeg har ferie MEN...


Jeg er heldig og svært priviligert som lærer. Jeg har lang sommerferie, pluss høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Dette er noe jeg setter utrolig stor pris på. Jeg vet også at det er disse ukene den gemene hop misunner oss. "Dere lærere har jo så mye fri." Men hvem er det som misunner oss når vi kveld etter kveld sitter med den ene rettebunken etter den andre; når vi bruker timer hver kveld og helg til å svare elever på It's Learning, eller når kravene til dokumentasjon vokser over hodene våre? Ikke mange, vil jeg tro. Gud og hvermann har sterke meninger om den norske skole om dagen, men de som har forholdt seg tause er lærerne selv. Heldigvis er dette i ferd med å endre seg, og det begynner å komme fram i media hvordan hverdagen vår egentlig er. En kronikk i Dagbladet kan f.eks. fortelle litt om hvordan det er å være norsklektor i den videregående skole.

Ingen kommentarer: