tirsdag 29. april 2008

Frustrert frue!

Jeg hadde et lønnlig håp om å få unna noe vurderingsarbeid denne kvelden, og full av optimisme satte jeg meg ned med en kopp kaffe og en bunke prosjekter i engelsk. Øverst i bunken lå det en oppgave om den tredje verden. Allerede valg av tema fikk meg til å stusse; etter et år sammen med de håpefulle i VG1 begynner jeg å ha et visst inntrykk av hva elevene interesserer seg for, og den tredje verden er ikke det jeg helt forbinder denne eleven med. Likevel valgte jeg å gi oppgaven en sjanse før jeg tok fatt på detektivarbeidet. Fire sider senere var jeg ikke lenger i tvil, og min googling ga raskt resultater. 95% av oppgaven er klippet og limt fra ulike nettsider. Riktig nok er de oversatt fra norsk til engelsk, og eleven har forsøkt å skrive om noe og lage egne overganger, men det hjelper lite. Jeg er egentlig ikke overrasket over at dette skjer, men det irriterer meg så inni den innerste granskauen at jeg skal være nødt til å bruke en hel time av min dyrebare tid på å dokumentere at elevene jukser! Jeg føler for å slå noen hardt midt i ansiktet! Jeg kommer i hvertfall ikke til å rette så mye som en bokstav mer i kveld og velger rett og slett en time foran TVen med Frustrerte Fruer og sjokolade!

Ingen kommentarer: