I dag har jeg satt startet opp et nytt forsøksprosjekt med elevene mine i engelsk. Tidligere år har vi satt av tid til å lese en roman sammen i løpet av skoleåret, i tillegg til at vi har lest ulike noveller. I år ønsker vi å prøve noe nytt. Elevene får 30-40 minutter hver fagdag til å lese i en engelsk bok. De har fått lov til å velge bøker fritt, slik at ingen skal komme å si at læreren har bestemt.
Av 28 elever var det bare to som ikke hadde med egen bok i dag. En hadde bestilt bok på biblioteket som ikke kom i tide, mens sistemann hadde glemt. Jeg er strålende fornøyd! Jeg var helt klart innstilt på at flere ikke hadde funnet en bok, eller kom med mer eller mindre plausible forklaringer på at de møtte uten bok. Jeg ser også at de fleste har valgt tykke bøker, og at de har valgt bøker i ulike sjangre.
Vi kjørte et liknende opplegg som dette i norsken i fjor, men vi følte at gevinsten ble liten. Mange byttet bok ørten ganger, og det var jevnt over en stor prosentandel som glemte boka hver uke. Opplegget mitt i år er noe strammere. Alle elevene skal føre leselogg i google docs, som jeg skal ha tilgang til, og på slutten av første termin legger jeg opp til samtale med alle om boka/bøkene de har lest. Målet mitt er at elevene ved å måtte lese hver uke skal få opp ordforrådet og samtidig få bedre flyt i egne tekster. En tilleggsgevinst er 30-40 minutter med fullstendig ro i klasserommet i løpet av en fagdag på fem timer. Det er heller ikke å forakte!
1 kommentar:
Det der tror jeg er bra, har egne barn som har ulik leseinteresse, når det gjelder både engelsk og norsk forsåvidt. Det er lett for mange at lesingen blir en salderingspost litt for sent på kvelden,og så blir det ikke lest noe. I tillegg kan nok en fagdag i engelsk være lang for mange. Ikke like lett gjennomførbart i matematikk.
Legg inn en kommentar