onsdag 25. mars 2009

Tentamenstankespinn

Jeg liker dager som denne. Elevene mine har skrivedag/tentamen i norsk hovedmål, og jeg sitter vakt. Vi hadde en del startvansker i dag, med PCer som ikke ville starte opp og vedlegg til oppgavene som ikke lot seg åpne, men etter litt høy puls, spurting fram og tilbake til kopimaskinen og krisehjelp fra IT-avdelingen, har nå roen senket seg i klasserommet. Alle oppgavene går på analyse; reklameanalyse, novelleanalyse, analyse av dikt og av musikkvideo. Jeg synes vi har laget et godt oppgavesett og mener det burde være noe for enhver smak. Stoffet burde også være kjent for de fleste, siden dette er ting vi har hatt fokus på etter jul. Jeg merker likevel at enkelte er usikre på hvordan de skal angripe oppgavene, og jeg klarer ikke annet enn å spørre meg selv om det er ting jeg burde ha gjort annerledes i undervisningen. Holder det at de har skrevet analyseoppgaver på bloggen, eller burde jeg ha satt av mer tid til gjennomgang i klasserommet? Det er ikke fritt for at jeg ofte ønsker meg mer tid til hvert tema, men med et stort pensum som spriker i mange retninger, må man av og til foreta et valg.

Jeg forsøker å bruke tiden som prøvevakt til noe fornuftig. Jeg forsøker å lage et skjema for vurdering av elevbloggene, og tenker også på hvordan vi kan angripe neste tema i norsken: språkhistorie. Kollega Kjetil spurte sist uke hvordan han kunne undervise formelle tekster på en sexy måte. Jeg har ikke ambisjoner om engang å forsøke å gjøre språkhistorien sexy, men det er en utfordring å gjøre den spennende for elevene. For et par år siden forsøkte jeg å gi elevene norrøne tekster de skulle lese og forsøke å oversette uten den minste lille innføring i temaet. Det var veldig underholdende og vi fikk oss alle en god latter. Visste du at Dronning Ragnhild bodde i Drammen?

Det er ellers med skrekkblandet fryd jeg innser at påskeferien er rett rundt hjørnet. Ja, det skal bli godt med noen dager fri, men det betyr også at vi nærmer oss slutten av skoleåret. Klarer jeg å lande på begge beina i år, eller blir det en real kræsjlanding? Akkurat nå frykter jeg det siste...



Foto: "Balance"

2 kommentarer:

Marita sa...

Velkjente tanker, noen ganger får jeg en følelse av at jeg egentlig ikke har gjennomgått noe som helst fordi pensum spriker i alle retninger. Da må man bare gjøre noen valg, og man kan ikke gjøre alt... Utfordringen er hva man skal velge slik at det dekker mest mulig av kompetansemålene, men samtidig gir elevene mer enn bare overflatekunnskap.

Marita sa...

Hva slags musikkvideo brukte dere til analyse? Tenkte om dere kanskje hadde funnet fram til en som var fin å arbeide med:)