lørdag 7. juni 2008

Innspurt før ferien


Ute er det varmt. Veldig varmt, faktisk. Kvikksølvet har krabbet over 30 grader og verandaen virker som en bakerovn. Vi har rømt ned i kjelleren for en stakket stund. Føler et snev av dårlig samvittighet for at jeg ikke slikker sol ute, ikke er på stranda, og heller ikke er på hytta. Det er lørdag og jeg jobber. Sommerferien er kun to små uker unna, og før den tid er det mye som skal på plass. Rettebunkene er unnagjort for i år. Det eneste som gjenstår er bloggvurderingene. Det å gå gjennom 60 elevblogger tar sin tid, men det er egentlig ganske hyggelig. Etter å ha holdt på med blogging i en snau termin er det på tide med en oppsummering. Hva synes elevene? Har dette vært så vellykket at vi skal gjøre det neste år også, eller på vi bite i det sure eplet og innse at dette fikk vi ikke til? Meningene blant elevene er selvfølgelig delt; noen elsker det, noen hater det og noen har ikke skrevet et eneste ord på bloggen sin (noe som vel gjør at de faller i gruppen av de som hater å blogge). Etter å ha lest rundt 45 av de 60 bloggene jeg skal vurdere ser det imidlertid ut til at flertallet er positive til blogging. Det er ikke alle som tror de kommer til å fortsette å blogge, men flere har faktisk bedt om at de må få fortsette på VG2 også.

Neste spørsmål er hvilke erfaringer vi lærere har gjort. For min egen del synes jeg elevblogging har vært positivt, og det er noe jeg ikke bare ønsker å videreføre, men også utvide omfanget av neste år. Hvorfor skal ikke elevene blogge i flere fag? Samtidig så ser jeg at det tar mye tid å følge opp alle bloggene, og jeg har kanskje ikke klart å kommentere like ofte som jeg ønsket. Jeg ser jo også at elevene er ivrigere bloggere hvis de får kommentarer på innleggene sine.

Tiden får vise om årets førsteklassinger kommer til å fortsette å blogge. Mitt håp er at i hvert fall noen av de gjør det. Det er nemlig mange flinke bloggere på Sandvika, og helt på slutten vil jeg be skeptikerne ta en titt på denne bloggen for å se hva en førsteklassing faktisk kan få til på en kort vårtermin. Jeg er imponert!

Ingen kommentarer: