onsdag 10. juni 2009

PCen har kommet til klasserommet for å bli!

I dagens utgave av Budstikka lyder en av overskriftene "Lærere ut mot data i klasserommet". Så fint da, men jeg er lærer og jeg er ikke mot data i klasserommet, snarere tvert om, og jeg vet jeg har mange lærere med meg som mener at PCen er et fantastisk tilskudd og et positivt element i klasserommet. Artikkelen tar opp det evig tilbakevendende temaet at PCen er en tidstyv og at elevene forsvinner inn i sin egen verden når de sitter bak skjermene. OK jeg innrømmer at det ikke alltid er like lett å konkurrere med Facebook, YouTube og all verdens spennende nettsider, men jeg skulle så gjerne ønske at flere kunne begynne å snakke om alle fordelene vi som lærere har av PC og internett i klasserommet. For min egen del kunne jeg kun ha gjort en brøkdel av det jeg har gjort de tre siste årene dersom elevene mine ikke hadde hatt sin egen PC og vi ikke hadde hatt fri tilgang til nettet. Jeg kunne ikke tenke meg å gå tilbake til den skolehverdagen jeg hadde før, og jeg håper folk snart kan forstå at både PC og internett har kommet for å bli!

Ingen kommentarer: