torsdag 16. oktober 2008

Morsom norskoppgave

I går skulle kollegaen min på kurs, og jeg skulle ha med meg hennes gruppe i norsk. Hva gjør man når det er 60 elever på en lærer? Jeg landet på et avisprosjekt vi har prøvd her på skolen et par ganger før. Elevene deles inn i grupper, og hver gruppe skal i løpet av fagdagen klare å lage en avis (ønsket er at vi etter hvert skal la det bli en nettavis, men så langt har vi ikke kommet enda). De får føringer på hva avisen skal inneholde, men de får også relativt frie tøyler til å gå rundt både på skolen og i nærområdet for å finne stoff til avisen sin. Denne gangen hadde jeg lagd forholdsvis mange punkter jeg ville de skulle ha med, rett og slett for å sikre meg om at alle hadde nok å gjøre.

Jeg må si jeg er imponert over hvor godt elevene jobber med denne typen oppgaver. Til tross for at veldig mange var sikre på at de aldri kom til å bli ferdige i tide, brettet de opp armene og jobbet intenst i den tiden de hadde til rådighet. Alle kom i mål, alle gruppene leverte produktene sine i tide, og alle fikk presentert (om enn noe overflatisk) sin avis før dagen var omme. Absolutt en oppgave jeg anbefaler andre å prøve også.

Foto: www.flickr.com/photos/74225880@N00/183711327

Ingen kommentarer: