onsdag 26. november 2008

Dillegenet

Dagen i dag skulle være en produktiv rettedag. Vi hadde bevisst fått lagt inn avspasering for elevene i en periode hvor rettebunkene formerer seg som kaniner, og jeg så fram til en dag i rettingens tegn. Når man våkner opp med en snørrete og feberhet fireåring forstår man imidlertid fort at dagen ikke blir som planlagt. Noen oppgaver er riktignok blitt vurdert, men jeg fant ut at det ville være bedre for meg å få fulgt opp kommentering av elevblogger enn å rette engelsktentamen. Etter å ha lest meg gjennom et stort antall blogger er det en ting som synes tydelig for meg: Jentene er ivrigere bloggere enn guttene! Jeg er egentlig fornøyd med at 95% av elevene mine blogger, men tendensen er at guttene gjør det de blir bedt om og sjelden noe mer, mens jentene gjerne skriver littkake lengre innlegg, skriver innlegg på eget initiativ og generelt bruker mer tid på å legge inn bilder, jobbe med utseende, etc. Jeg må vel innrømme at jeg av og til kan få assiosasjoner til ungdomsskoletidens skoledagbøker, eller rettere sagt, "Pusurs skoledagbok", boka du bare måtte ha for å være in. Hvordan du hadde stæsjet boka, hvilke klistremerker, bilder, binders og hårstrikker du hadde i den boka var veldig mye viktigere enn å ha plass til å skrive leksene i den. Jeg tror ikke jeg er den eneste som brukte flerfoldige timer på å pynte opp i skoledagboka mi...

Jeg oppfordrer elevene til å legge inn bilder i innleggene sine, og jeg mener det skal være et pluss at de skriver andre innlegg enn bare de de blir bedt om. Jeg synes også det er hyggelig å se at noen elever liker å dille med bloggene sine, men hvor mye av dette dillet skal slå positivt ut i vurderingen av bloggene? Det holder jo ikke bare med pynten på kaka, gjør det vel?

Ingen kommentarer: