søndag 18. januar 2009

Tankespinn på en søndag

Det har ikke vært mye tid til blogging siden juleferien. De to første ukene etter jul har vært mer enn travle. Terminoppgjøret tok vel mye tid og energi denne gangen, men jeg kom da i mål denne gangen også. Nå er vi i gang med ny termin, og som vanlig er planen at det ikke skal bli like mye stress og mas denne gangen. Resultatet er at jeg i neste uke får inn 180 oppgaver som skal vurderes. Ikke den beste planleggingen kanskje...



En idé jeg hadde nå etter jul var at jeg skulle foreslå at elevene skrev noen av blogginnleggene på nynorsk, og at dette skulle være med når terminkarakteren i sidemål skulle settes i juni. Tanken min var at de skulle få mer skrivetrening og også kunne skrive tekster på nynorsk som ikke ble vurdert like "strengt" som de ordinære oppgavene. Forslaget mitt ble imidlertid møtt med sterke reaksjoner hos elevene, så jeg er fremdeles i tenkeboksen der.


I begynnelsen av februar har jeg sagt ja til å holde et innlegg på konferansen "Den digitale allmenningen" på Kongsberg. Det er så lett å si ja til slike ting når det ligger laaaaaaaaaaaangt fram i tid, men nå som det begynner å nærme seg tenker jeg på det med skrekkblandet fryd. Innlegget mitt skal handle om engelskundervisning uten lærebok, noe jeg har snart tre års erfaring fra. Jeg har tenkt litt fram og tilbake rundt hva jeg skal ta opp, og jeg fant ut at jeg egentlig bare måtte sette meg ned og systematisere noen av de erfaringene jeg har gjort siden høsten 2006. Dette har resultert i nok en blogg, "The Road Not Taken", og den er jeg egentlig ganske fornøyd med. Foreløpig er det bare fire innlegg der, men det er tre andre under produksjon, pluss at jeg har en lang liste med stikkord til kommende innlegg. Jeg synes ofte det er vanskelig å se hva jeg egentlig har holdt på med i løpet av et skoleår, så for meg har det vært nyttig å sette meg ned og reflektere over egen praksis og undervisning de siste årene.


Ute laver snøen ned; jeg gleder meg over at det endelig blir hvitt og vinterlig (selv om jeg egentlig begynte å drømme om vår...), og håper det ikke bare resulterer i sørpe og slapseføre i ukesvis. Jeg forsøker som best jeg kan å lade batteriene foran en ny arbeidsuke og synes ellers det er deilig å kunne nyte en helg helt fri for ventende rettebunker. De kunne vi trenge flere av!

Ingen kommentarer: