onsdag 27. august 2008

Innlegg midt på dagen


Det er midt på dagen, midt i uka. Det er halvannen uke siden skolestart. På mange måter virker det som en evighet siden de lange, late sommerferiedagene. Samtidig merker jeg at det er tidlig i skoleåret. Foreløpig kan jeg navnet bare på en håndfull elever i hver gruppe - som oftest de som utmerker seg i en eller annen retning - og vi kan også merke at de nye førsteklassingene våre ikke er skikkelig husvarme enda. Uansett så har det vært en god start på det nye skoleåret. Elevgruppene er fine med mange flittige og ressurssterke gutter og jenter. Akkurat nå er det fagdag i norsk for VG1. Vi jobber med kommunikasjon. Etter noen YouTube-klipp, speilingsøvelser og forsøk på klassediskusjon, sitter nå elevene mine stille og rolig og jobber flittig på PCene sine. De er flinke til å spørre om hjelp når de står fast, og tilsynelatende er de ivrige etter å gjøre et godt førsteinntrykk på lærer og medelever. Måtte det fortsette slik!

Jeg føler at vi har kommet godt i gang med undervisningen allerede. Hyggelig å få tilbakemelding fra elever om at de likte at vi kjørte "ordentlig undervisning" allerede fra dag 2. Gode planleggingsmøter har også resultert i relativt detaljerte planer allerede. Det beste av alt er kanskje at jeg faktisk føler at jeg fortsatt har hodet over vann, og at det er igjen litt overskudd til familien etter endt arbeidsdag! Men hvor lenge var Adam i Paradis? I morgen kommer den første rettebunken dumpende inn...

(Bildet er fra første fagdag med 1STB.)

Ingen kommentarer: