fredag 27. februar 2009

Hvor mange elefanter går det inn i en telefonkiosk?

Fredag kveld; det var den uka! Første uke etter vinterferien ble litt mer hektisk enn forventet. Syke barn og tre netter med minimalt med søvn; det blir deilig med lørdag i morgen!

På fredager har jeg en kort og grei dag med fire timer norsk og ferdig med undervisningen klokka 12. Denne uka ble det en ekstra god ukeslutt. Det var stort fravær blant elevene i dag, og resultatet var at jeg satt igjen med en gruppe på 20 elever. Jeg vil kalle det ren luksus å ha en så liten gruppe, og på kontoret etterpå snakket vi om hvor utrolig deilig det ville vært om vi hadde et tak på maks 20 elever i hver klasse. For det første ville rettebunkene blitt mindre, noe som hadde frigjort tid til planlegging. Videre ville jeg hatt mulighet til å følge opp elevene tettere enn det jeg får gjort i dag. Det er vanskelig å få sett og snakket med alle elevene i løpet av en fagdag, men dersom det hadde vært færre elever ville det kanskje ikke gått like lang til mellom hver gang man virkelig fikk tatt en prat med hver enkelt. Vi får jo hele tiden høre at en av de viktigste rollene vi som lærere har er å veilede elevene våre, men hvordan skal vi kunne veilede rundt 30 elever på en gang? Det er mye snakk om hvor dårlig det står til med den norske skole, og i det siste har det også vært fokus på hvordan lærerutdanningen best kan organiseres for å få kvalifiserte lærere inn i skolen. Når skal noen forstå at det å redusere antall elever pr. klasse faktisk kan være en måte å få opp kvaliteten i skolen?
Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvor mange elefanter man klarer å presse inn i en telefonkiosk (høyst sannsynlig er svaret ingen, men det er en annen sak), men jeg har et håp om at det ikke bare er størrelsen på klasserommene som skal bestemme hvor mange elever som skal være der på en gang...
God helg!

Ingen kommentarer: