mandag 9. februar 2009

Klar til å dele

I morgen er det klart for Kongsbergkonferansen, og etter å ha brukt deler av helgen på forberedelser føler jeg meg ganske klar for innlegget mitt. Det er alltid spennende å skulle snakke om det jeg gjør til andre lærere, og jeg kjenner noe av det samme som Marita skriver om i innlegget sitt i dag: Det er skummelt å snakke for andre lærere! Uansett så liker jeg temaet for konferansen: "Del det du har, bruk det du får." Det trenger vi mer av. Jeg tenker med gru tilbake på min første lærerjobb hvor ingen ville dele med en fersking, og det aller meste ble låst inn i skuffer og skap slik at ingen skulle kunne se det. Heldigvis har verden endret seg på 10 år (eller så er det bare at jeg har byttet jobb...).
Mandagen har ellers vært så som så. Vi fikk offentliggjort listen over elever som får være med til Nederland i mai, og vi har hatt besøk av Kathleen Godfrey fra Fulbrightstiftelsen. Med andre ord to positive ting. Jeg blir likevel oppgitt og mister motivasjonen, når det jeg sitter igjen med etter et 90 minutters foredrag, er elever som spiller bondesjakk, legger seg ned for å sove, piller de foran seg i ryggen, etc. Jeg vet at det kun er et fåtall av elevene som gjør dette, men jeg synes likevel det er pinlig at de viser seg fram på denne måten når vi er så heldige å få besøk av så dyktige personer som Kathleen.

Fire dager igjen til vinterferie og mye som skal gjøres. Det kan lønne seg å ta en ting av gangen, og ikke tenke på alt som ligger ugjort. Det rare er at vi alltid lander på beina, selv om jeg ikke alltid skjønner hvordan...


Ingen kommentarer: